Основою концепції інклюзивної освіти є принципи, що всі діти, незважаючи на різне культурне й соціальне походження та різні рівні навчальних можливостей, повинні мати однакові можливості у навчанні в усіх типах закладів освіти.
Більше інформації можна отримати на сайті МОН України https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya
Дитина із особливими потребами потребує постійної батьківської підтримки. Підпорядкувати таку дитину загальноприйнятим правилам поведінки в суспільстві неможливо, тому треба навчитися взаємодіяти і спілкуватися з нею.
Усвідомте, що виховання та навчання дитини з особливими потребами – це довготривалий, складний процес, що потребує Вашого уміння, терпіння, знання.
- Навчіться давати інструкції: вони повинні бути короткими, не більше 3-4 слів. В іншому разі дитина просто «виключиться» і не почує Вас.
- У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакше дитина буде маніпулювати Вами. Чітко визначіть і обговоріть з дитиною, що можна, а що не можна робити вдома, у школі.
- Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості – хваліть її за успіхи і досягнення, навіть самі незначні.
- У повсякденному спілкуванні з дитиною із особливими потребами уникайте різких заперечень.
- Старанно, своєчасно виконуйте побажання і завдання педагогів.
- Намагайтеся щоденно закріплювати завдання, по можливості, в ігровій формі. Допомагайте дитині, але не виконуйте завдання за неї.
- Якщо дитина втомилася – дайте їй невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.
- Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може.
Як налагодити дистанційне навчання учня з особливими освітніми потребами під час карантину? Одним із важливих є дотримання розпорядку дня. Виконання правил режиму дня, чергування різноманітних за характером і навантаженням видів діяльності охороняє дитину від фізичного, нервового переживання, є важливим засобом фізичного виховання.
Тому можно запропонувати такий орієнтовний режим дня для дитини з ООП під час карантину
1. Підйом, ранковий туалет, гімнастика разом з батьками
2. Корекційно-розвиткові вправи, підготовка до сніданку
3. Сніданок
4. Виконання дистанційних завдань: читання, математичні вправи, малювання, інформаційні хвилинки, розвиваючі ігри
5. Прогулянка
6. Обід
7. Денний відпочинок
8. Корекційно-оздоровчі процедури
9. Полуденок
10. Ігри, веселе дозвілля
11. Вечеря
12. Гігієнічні процедури
13. Нічний сон
Батьки і школа мають однакову мету – дитина, якій подобається навчання і яка після закінчення школи зможе бути щасливою і реалізованою. Саме навколо цієї мети можуть об’єднуватись батьки і працівники шкіл.
Та особливо така співпраця і розуміння процесів важливі для батьків дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах. Адже від наявності цього часто залежить психічний, емоційний і фізичний розвиток дитини з особливими освітніми потребами, доброзичлива атмосфера в класі і дружелюбне ставлення батьківської спільноти.
Співпраця ґрунтується на довірі, а великою частиною довіри є поінформованість. Тому ГО «Смарт освіта» і EdEra створили курс "Участь батьків у організації інклюзивного навчання". У ньому лекторки розповідають про те, як і коли батькам потрібно звертатись по допомогу до спеціалістів, як відбуватиметься інклюзивне навчання їхньої дитини, як оцінюватимуть її особливі освітні потреби, а також як спілкуватися зі шкільною адміністрацією і вчителями та емоційно не вигорати.
Окрім лекцій, у курс включено інтерв’ю з батьками про їхній успішний і неуспішний досвід, помилки і лайфхаки щодо інклюзивного навчання.
Пройти курс "Участь батьків у організації інклюзивного навчання" можно за посиланням https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Par+1/about
Будь-хто, хто хоче розібратися з темою інклюзії, батьки дітей з особливими освітніми потребами, шкільні адміністрації, вчителі початкових класів на базі платформи EdEra можуть пройти безкоштовний курс «Робота вчителя початкових класів із дітьми з особливими освітніми потребами».
Усі школи України навчають дітей з особливими освітніми потребами. З 2020 року програма підвищення кваліфікації вчителів початкових класів почала містити новий обов'язковий модуль - інклюзивне навчання. За допомогою цього курсу вчителі/-ки початкових класів можуть опанувати теоретичні і практичні знання для роботи в інклюзивному класі.
Пройти курс «Робота вчителя початкових класів із дітьми з особливими освітніми потребами» можно за посиланням https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-SmartOsvita+Inc+1/a
Хвилинки відпочинку
Практичні завдання та навчальні відео для учнів з особливими освітніми потребами
Як у цікавій формі пояснити дітям навіщо потрібно мити руки? Для пояснення цієї необхідності можно провести дослід навіть вдома або просто показати дане відео
Письмо та читання
Вивчення вірша "Садок вишневий коло хати" Тараса Шевченка за допомогою мнемотехніки.
Поскладове читання
Чистомовки
Тексти для списування
Математика
Вивчаємо дроби
Рахуємо
Вивчаємо геометричні фігури
Вчимося обчислювати приклади
Розв'язуємо віршовані задачі
Загальні компетенції
Вивчаємо транспорт